Di antara Chin Peng, komunisme dan perkauman — Zaid Ibrahim
MEI 29 — Meninjau tindakan pihak polis terhadap orang ramai beberapa bulan kebelakangan ini, saya tidak terkejut kalau ada kedengaran rintihan bahawa Malaysia telah menjadi sebuah negara polis (police state). Antara ciri-ciri sebuah “police state” ialah apabila polis menjadi satu kuasa pengawalan yang ditakuti. Polis mula menyekat kegiatan serta kebebasan orang ramai bersuara, yang merupakan amalan biasa di sesebuah negara bebas dan demokratik. Kita dapat lihat bahawa pasukan polis lebih ditakuti dan bukan dihormati. Bloggers seperti saya juga turut berada dalam pemerhatian mereka. Undang-undang yang digunakan mereka telah menyekat kebebasan rakyat.
Di dalam sebuah “police state”, polis boleh mengambil tindakan atas apa sahaja yang ditafsir atau dianggap berbahaya kapada kerajaan. Ini membolehkan mereka menyekat apa sahaja kegiatan orang awam yang dianggap menjejaskan kententeraman awam. Hari ini rakyat ditangkap kerana memakai baju warna hitam, menjual CD, tidak mahu makan, berkumpul secara aman dan sebagainya.
Rakyat ingin tahu mengapa Menteri yang bertanggungjawab terus-terusan membiarkan polis bertindak sedemikian? Besar kemungkinan Menteri juga sudah tidak mampu atau mempunyai kuasa untuk mempengaruhi pihak polis. Mungkinkah Ketua Polis Negara lebih berkuasa dari Menteri?
Saya masih lagi ingat tentang soal penubuhan IPCMC yang dicadangkan oleh Pak Lah dahulu. IPCMC merupakan satu cadagan baik pada tahun 2004 supaya sebuah suruhanjaya ditubuhkan bagi menyiasat penyalahgunaan kuasa, kepincangan etika dan amalan rasuah yang sering berlaku dalam pasukan polis negara. Cadangan ini merupakan saranan Tun Dzaiddin dan Tun Haniff serta ahli-ahli lain Suruhanjaya DiRaja pada masa itu. Menurut laporan mereka terdapat banyak kepincangan dan kelemahan polis yang ketara. Walaupun Pak Lah berniat baik untuk menubuhkan IPCMC dan merealisasikan saranan Dzaiddin ini, pihak polis telah menolaknya secara terbuka. Saya tidak fikir dalam sebuah negara demokrasi lain seperti Australia atau India, pihak polis mereka berani menentang secara terbuka akan dasar yang diusulkan oleh seorang Perdana Menteri. Namun di Malaysia, begitulah berkuasanya seorang Ketua Polis Negara.
Saya juga teringat tentang kuasa polis dalam isu dadah. Parlimen telah lama menggubal rang undang-undang khas untuk penubuhan Agensi Dadah Kebangsaan. Menurut undang-undang ini, segala isu mengenai dadah, sama ada kawalan siasatan dan rehabilitasi adalah tanggungjawab dan di bawah kuasa agensi ini. Ini sebenarnya telah diamalkan di Negara Filipina dan Amerika Syarikat. Peruntukan berjuta-juta ringgit telah disediakan untuk menggerakkan agensi dengan kakitangan yang cukup. Namun sehingga hari ini, polis masih juga bertanggungjawab dan berkuasa dalam hal “prevention enforcement” dan siasatan kes dadah. Mereka akan membuat keputusan mengenai segala aspek kes dadah dan bukannya Agensi Dadah Kebangsaan. Kononnya agensi yang baru ditubuhkan itu tidak mempunyai pengalaman menjalankan tugas-tugas tersebut. Begitulah berkuasanya Polis DiRaja Malaysia sehinggakan Parlimen atau Perdana Menteri tidak boleh menukar apa sahaja yang mereka tidak restui.
Parlimen sebenarnya memberi kuasa yang luas kepada polis di bawah the Police Act 1967. Maklumlah kita sebuah negara yang masih di bawah pengisytiharan darurat. Kita juga mempunyai sejarah hitam seperti peperangan dengan komunis dan peristiwa 13 Mei. Kuasa luas yang diberikan itu perlu dilaksanakan secara sederhana dan penuh bijaksana mengikut keadaan politik dan keperluan semasa.
Contohnya, walaupun undang-undang memerlukan rakyat memohon permit polis apabila mengadakan perhimpunan lebih dari empat orang, tetapi wajarkah kita mengikut peraturan ini jika perhimpunan mereka itu tidak membahayakan masyarakat? Jika mereka mahu pakai baju hitam dalam perhimpunan itu juga saya rasa tidak berbahaya dan tidak perlu ditangkap. Tetapi begitulah hakikatnya Malaysia pada hari ini. Wakil-wakil rakyat dan penyokong-penyokong mereka ditangkap semata mata berhimpun secara aman dan memasang lilin. Mereka juga ditangkap kerana mereka mahu berlapar selama tiga hari. Ini semua berlaku kerana dalam sebuah “police state”, sesetengah kumpulan orang awam dianggap musuh kapada pihak polis. Apabila musuh berkumpul maka tindakan menangkap mereka akan dilakukan. Namun jika yang berhimpun itu bukan musuh dan tidak mempunyai permit, ia dibenarkan tanpa tangkapan. Malang sekali nasib Malaysia.
Polis sepatutnya tidak memihak kepada sesiapa dan tidak ada musuh dari kalangan rakyat. Polis perlu bertindak secara professional dan adil dalam menjaga keamanan negara. Bukan menjaga Barisan Nasional sahaja.
Polis tidak perlu terlalu mendengar pandangan orang-orang politik. Menurut Rais Yatim dan Ahmad Zahid Hamidi, ada pula musuh baru sekarang ini. Kumpulan yang mahu hidupkan komunisme. Agaknya Pak Menteri membuat kesimpulan begitu kerana ada segelintir orang Cina yang mahukan Chin Peng dibenarkan pulang ke negara ini. Ramai orang bersimpati dengan hasrat Chin Peng mahu kembali dan mati ditanah Malaya. Ini tidak bererti mereka ini mahu hidupkan Komunisme. Jauh bezanya antara mahu menghidupkan Komunisme dengan rasa kemanusiaan yang membenarkan Chin Peng pulang.
Lagipun ramai peguam , di antaranya dari International Bar Association berpendapat Chin Peng ada hak untuk pulang ke tempat lahirnya. Cuma mahkamah kita tidak bersetuju dengan hujah tersebut kerana Chin Peng tidak mempunyai sijil kelahiran. Saya tidak pasti jika Malaya pada waktu itu memberi kemudahan pendaftaran kelahiran anak, terutama sekali di Baling, Kedah.
Berbalik semula kepada isu kononnya terdapat minat orang ramai kepada Komunisme seperti yang disebut oleh Pak Menteri. Orang-orang Cina di Negara China pun telah menjadi kapitalis besar dan selesa. Mereka ini berniaga dalam “free market capitalism”. Ini adalah sama dengan rakyat Malaysia berketurunan Cina. Mereka juga selesa dengan system kapitalis di Malaysia. Tidak masuk akal jika mereka mahu bertukar kepada sistem Komunis. Jadi apakah tujuan ahli-ahli fikir Umno dalam memperbesarkan soal Komunisme hari ini?
Janganlah kita melaga-lagakan rakyat dengan mencipta musuh baru. Tidak cukupkah kita Berjaya memecah-belah rakyat selama ini kerana politik?Jika ada yang bersetuju dengan cadangan supaya Chin Peng pulang ke Malaysia kerana dia hendak menghabiskan sisa-sisa hidupnya di Malaysia, itu tidak bererti bahawa dia adalah Komunis atau mahu menghidupkan ideology Komunis. Dia seorang rakyat Malaya. Usia Chin Peng pun sudah tua. Mustahil dia boleh membuat kekacauan lagi. Pengaruh Komunisme telah lupus. Lagipun pihak polis cekap seperti yang ada sekarang sudah tentu berupaya mengawal keselamatan negara.
Saya terfikir, jika Chin Peng itu seorang Melayu, apakah pendirian dan emosi kita akan sama? Utusan Malaysia berkempen secara agresif agar Chin Peng tidak dibenarkan pulang. Sehubungan itu gambar-gambar veteran tentera keselamatan yang cedera dan kehilangan kaki dipamerkan. Memang benar, Chin Peng dan komunis berperang dengan kerajaan Malaya pada masa itu. Memang Chin Peng dan komunis kejam. Termasuklah Rashid Maidin dan Shamsiah Fakih. Dalam peperangan itu, kedua-dua pihak telah terpaksa melakukan kekejaman. Jepun juga pernah berlaku kejam kepada kita semasa zaman pemerintahannya. Lebih kejam daripada Chin Peng. Namun kita tetap memberi pelukan yang sangat rapat kepada Jepun. Kita juga memberi kontrak besar kapada syarikat milik Jepun kerana Jepun memberi pinjaman wang kepada kita. Kita tidak boleh mengubah apa yang berlaku dalam peperangan melawan British. Yang melawan British ada komunis, ada yang berhaluan kiri (leftist) dan ada juga nasionalis. Ada bermacam-macam kumpulan. Namun mereka semua menetang British dan menuntut kemerdekaan.
Kadangkala sejarah pahit lama hanya akan diterima apabila kita membuang rasa dendam dan digantikan dengan sifat kemanusiaan. Bila kita menyimpan dendam terhadap musuh, ia tidak akan membawa apa-apa keuntungan. Lihatlah di Afrika Selatan. Kerajaan kulit putih dan polis risik kerajaan apartheid telah membunuh dan berlaku kejam terhadapan ratusan ribu rakyat kulit hitam Afrika Selatan. Ramai yang telah hilang dan telah mati dalam penjara. Namun Nelson Mandela tidak mahu berdendam. Sebaliknya beliau menubuhkan badan Reconciliation and Truth. Beliau mahu kedua-dua pihak hitam dan putih bersama-sama mencari kebenaran tentang apa yang berlaku dalam zaman apartheid.
Tujuannya ialah untuk mengajar rakyat supaya bermaaf-maafan dan menghentikan prejudis serta persengketaan antara kaum. Amnesty atau pelepasan dari tindakan undang-undang diberi kapada pihak pihak yang terlibat. Ini supaya mereka tidak lagi berdendam dan menghentikan kekejaman antara satu sama lain. Lima belas tahun dahulu di Rwanda, orang Tutsi dan Hutus berperang saudara. Kedua-duanya rakyat Rwanda. Sejumlah 800,000 rakyat mereka dari kedua-kedua kaum terbunuh dan dalam tempoh lapan bulan iaitu waktu kegilaan memuncak. Presiden baru telah memanggil semua kaum dan mengadakan dialog serta perbincangan tentang apa yang telah berlaku. Mereka menceritakan apa yang menyebabkan mereka benci dan membunuh satu sama lain. Mengapakah puak Tutsi tidak membenarkan Hutus memasuki perkhidmatan kerajaan? Mengapa Hutus tidak banyak mempunyai urusan perniagaan dan sebagainya? Mengapa hanya pasukan tentera Hutus yang layak menduduki jawatan tinggi. Dialog in berjalan tahun demi tahun dan telah menjadi satu penawar yang kuat dan membolehkan negara kecil Rwanda kembali aman. Hari ini Rwanda mengamalkan sistem demokrasi yang baik dan ekonominya kukuh kerana mereka sudah tidak lagi bermusuh. Itulah kelebihan bangsa dan Negara yang tahu serta mempraktikkan nilai kemaanusian. Mereka sanggup bermaafan antara satu sama lain dan bukannya sengaja mencari musuh. Buang yang keruh, ambil yang jernih.
Amatlah sukar bagi Umno untuk berbuat demikian. Mahu minta maaf kepada hakim-hakim yang dipecat pun mereka enggan. Masakan mereka sanggup melupakan Chin Peng? Saya harap sekalipun kerajaan tidak mahu Chin Peng kembali, janganlah sampai menuduh mereka yang bersimpati dengan hasrat Chin Peng mahu mati di Malaya sebagai musuh kerajaan. Biarlah rakyat bersuara dan menunjukkan pendirian mereka sendiri. Jangan terlalu mudah mengkategorikan rakyat dan menganggap golongan Cina sendiri sebagai musuh. Ini semua adalah timbul dari perbezaan pendapat kerana perspektif sejarah yang rumit dan tidak banyak diketahui umum. — myzaidibrahim.com
Datuk Zaid Ibrahim adalah mantan Menteri di Pejabat Perdana Menteri Malaysia dan juga Ahli Parlimen Kota Bharu.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home